Cum e sa fii makeup artist si arhitect





Ioana Covali a acceptat invitatia de a raspunde la cateva intrebari legate de meseria si pasiunea ei. Pe Ioana Covali o puteti gasi pe http://www.ioanacovali.com sau pe Instagram http://www.instagram.com/ioana.covali/




Ce ai studiat?


Am studiat arhitectura la UAUIM. În anul 5 am început să fac experimente cu machiajul, mai mult în zona face-painting-ului. După absolvirea facultății am lucrat doi ani la o revistă glossy autohtonă ca Designer/DTP. Era criză, job-urile în arhitectură erau puține și prost plătite și m-a atras ideea unui mediu nou după cei 6 ani lungi de facultate. În paralel am făcut proiecte de amenjări interioare ca freelancer și am avut colaborări diverse ca machior. Am devenit din ce în ce mai pasionată și mai curioasă de domeniul machiajului, așa că am hotărât să urmez niște cursuri pentru începători. Două luni, 4 ore pe zi, 5 zile pe săptămână. O introducere intensivă în tehnicile, etica și comportamentul profesional ale machiajului, cu precădere al celui de modă. Faptul că în perioada respectivă lucram la un glossy care producea editoriale de modă lunar, m-a ajutat să înțeleg mai bine și îndeaproape cum funcționează lumea asta. După ce am căpătat puțină experiență și curaj, am ajutat la realizarea unui editorial pentru care am făcut și machiajul. Au urmat alte 14 editoriale pentru aceeași revistă, editoriale pentru alte reviste, campanii de modă, numeroase cliente private, ședințe foto corporate, reclame, două lung-metraje. Colaborarea cu revista ca grafician a încetat la un moment dat. De acolo a început și viața mea ca freelancer. Asta se întampla acum trei ani și jumătate. În prezent lucrez în proporție de 60% ca makeup-artist, 30% ca arhitect și 10% ca designer/DTP. Toate oportunitățile care mi-au apărut în cale au fost înlănțuite într-o serie nu foarte previzibilă. Am dat 110% și am primit 80% înapoi.
Ce inseamna de fapt meseria ta?
Meseriile mele toate țin de domeniul serviciilor și de lucrul cu oamenii. Înseamnă organizare, creativitate, responsabilitate, pasiune, anduranță, sensibilitate, coerență în exprimare, viziune de ansamblu și atenție pentru detaliu, formare continuă, lucru în echipă, capacitatea de a lua decizii și de a înțelege concepte. Înseamnă satisfacția exprimării concrete a unor idealuri proprii despre frumusețe. Înseamnă însă și incertitudini, frustrări, deadline-uri, ore târzii din noapte sau din dimineață, tensiuni, momente de cumpănă, probleme cu ochii si deseori dureri de spate.

De unde ai plecat?
Am plecat din copilărie, când am descoperit bucuria de a desena. Am plecat din clasa a 8-a, când am facut o pasiune pentru geometria în spațiu. Am plecat din liceu, când am hotărât să încep pregătirea pentru facultate. Am plecat din facultate, când am descoperit machiajul de modă și mi-am luat primele pensule de machiaj. Am plecat dintr-o seară în club, când am cunoscut un tip cu care m-am împrietenit, care m-a recomandat pentru job-ul de la revistă.

Se castiga bine in meseria ta? De la ce nivel?
În toate meseriile mele se câștigă ok din momentul în care conștientizezi că ai ajuns la un anumit nivel de abilități și cunoștințe pe care ți le poți aprecia corect în raport cu piața. Pentru asta este nevoie de eforturi continue, de disponibilitatea de a începe a începe de jos și de a crește treptat. De la un punct încolo însă nu mai poți ridica nivelul decât dacă privești ceea ce faci ca pe o afacere. Eu în punctul ăsta simt că am ajuns acum.

Ce i-ai spune copilului tau daca ar vrea sa isi aleaga aceeasi meserie?
Nu am încă copii, deci nu îmi pot imagina cum s-ar desfășura scenariul ăsta, fiind implicați atâția factori necunoscuți. Însă chiar de curând am fost la un târg de facultăți organizat pentru tinerii din liceul meu și am vorbit cu câteva fete care voiau sa dea la arhitectură. Le-am prezentat atât aspectele pozitive, cât și pe cele negative, le-am încurajat să înceapă cu pregătirea la desen și să vadă apoi cum se simt și dacă le place. Le-am sugerat să aleagă o facultate din străinatate. La noi e descurajantă situația.
Celor care vor se devină make-up artiști le recomand să studieze înainte să se apuce de meseria asta o formă de arte vizuale. Dacă vor să se diferențieze de alți artiști trebuie să știe să gândească, să privească și să se exprime autentic.
În ambele meserii este nevoie de o reziliență emoțională deosebită. Beneficiarii, angajatorii și clienții sunt uneori persoane dificile și nu neapărat foarte educate sau cu bun simț. Nu există nimic subînțeles. Eu am fost (și uneori încă sunt) naivă din punctul ăsta de vedere și nu am știut multă vreme cum să îmi stabilesc niște limite și niște condiții. Cred că lucrurile astea ar trebui înțelese și stăpânite de timpuriu.

Ponturi in meseria ta. Cum sa reusesti sau cum ai reusit tu.
Fii deschis la oportunități, fii autodidact, fii hotărât, caută-ți o nișă, ieși din casă, muncește mult, nu te subrapecia, nu te supraprecia, gândește-te mereu unde vrei să ajungi, de ce vrei să ajungi acolo și ce o să faci când vei fi ajuns. Nu fi fals. Folosește-te de social media pentru a-ți promova munca. Fă-ți un site. Fii, pe cât e firesc pentru tine, binevoitor cu oamenii

Ceva bun si ceva mai putin bun din meseria ta.
Încep cu lucrurile mai puțin bune. În arhitectură ar fi supărările care derivă din imposibiltatea de a profesa într-un mediu integru, necorupt. In machiaj mă deranjează promovarea și susținerea unor false valori de către industrie.
Și-acum, ca să închei într-o notă pozitivă: să lucrezi în orice domeniu creativ care are și aplicabilitate practică este din foarte multe perspective un privilegiu. Nu ai un program de la 9 la 5, ai ocazia să lucrezi cu oameni talentați și interesanți tot timpul și ești propriul tău șef. Cu toate aspectele mai puțin vesele luate în considerare, viața este destul de plăcută în mare parte din timp.

Comentarii